Tarikh
|
:
|
28 September 2012
|
Masa
|
:
|
7.45 pagi – 8.45 pagi (1 Jam)
|
Tahun
|
:
|
4 Mawar
|
Bil. Murid
|
:
|
30 orang
|
Mata Pelajaran
|
:
|
Bahasa Melayu
|
Tema
|
:
|
Pelancongan
|
Tajuk
|
:
|
Cuti-Cuti Malaysia
|
Hasil Pembelajaran :
| |||||||||||
Fokus Utama :
| |||||||||||
5.2
|
Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
| ||||||||||
Aras 1:
| |||||||||||
(i)
|
Membaca teks bukan sastera dan sastera dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
| ||||||||||
Fokus Sampingan :
| |||||||||||
1.2
|
Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat
| ||||||||||
Aras 1:
| |||||||||||
(i)
|
Memberitahu isi-isi penting sesuatu perkara dengan menggunakan dengan menggunakan perkataan dan frasa yang jelas
| ||||||||||
Objektif :
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, diharap murid-murid akan dapat:
| ||||||||||
1.
|
Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar.
| ||||||||||
2.
|
Menyatakan lima isi penting daripada teks yang dibaca dengan menggunakan perkataan dan frasa yang jelas.
| ||||||||||
3.
|
Membina lima ayat yang gramatis dengan menggunakan kata hubung.
| ||||||||||
Sistem Bahasa :
| |||||||||||
Tatabahasa
|
:
|
Kata hubung
| |||||||||
Kosa Kata
|
:
|
Hujan, panas, atmosfera, lampu, teksi dan lain-lain.
| |||||||||
Pengisian Kurikulum :
| |||||||||||
Ilmu
|
:
|
Geografi, Kajian Tempatan
| |||||||||
Nilai
|
:
|
Bersabar
| |||||||||
Kemahiran Berfikir
|
:
|
Menjana idea
| |||||||||
Belajar Cara Belajar
|
:
|
Perbincangan
| |||||||||
Bahan Bantu Mengajar :
| |||||||||||
Tayangan video, LCD, kertas sebak, brochure dan lembaran kerja
| |||||||||||
Pengetahuan Sedia Ada Murid :
| |||||||||||
Murid pernah pergi bercuti di dalam Malaysia pada musim cuti sekolah yang lepas.
| |||||||||||
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Induksi Set
(± 5 minit )
|
Video Tempat Menarik di Negeri Perlis
![]()
Contoh soalan :
1. Apakah nama negeri yang terdapat dalam video tadi?
2. Apakah tempat yang menarik di sana?
3. Apakah pendapat kamu tentang tempat tersebut?
|
1. Guru membuka tayangan video kepada murid-murid.
2. Kemudian, guru bertanya bebrapa soalan kepada murid-murid tentang video dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BBM:
Tayangan video
Nilai:
Berani
KBT:
Menjana idea
|
Langkah 1
(± 20 minit)
|
Teks Percutian Di Pulau Redang (Rujuk Lampiran A)
Soalan-soalan:
1. Dengan siapakah Halim pergi bercuti ke Pulau Redang?
2. Bilakah Halim pergi bercuti?
3. Bagaimanakah Halim sampai ke pulau itu?
|
1. Guru mengedarkan teks Percutian Di Pulau Redang kepada murid-murid.
2. Murid-murid diminta membaca teks dengan senyap.
3. Seterusnya, murid-murid diminta membaca secara beramai-ramai.
4. Kemudian, guru memilih beberapa orang murid untuk membaca teks secara individu dengan kuat.
5. Guru membetulkan sebarang kesalahan sebutan dan intonasi yang dilakukan oleh murid-murid (jika ada)
6. Guru bersoal jawab dengan murid-murid beberapa soalan tentang teks Percutian Di Pulau Redang.
|
BBM:
Teks Percutian Di Pulau Redang
Bacaan Akaliah
Bacaan Mekanis
|
Langkah 2
(± 15 minit)
|
Perbincangan Kumpulan :
Kumpulan A : Paus
Kumpulan B : Dolfin
Kumpulan C : Penyu
Kumpulan D : Jerung
Kumpulan E : Ketam
Brochure gambar-gambar tempat pelancongan di Malaysia
|
1. Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan
2. Setiap kumpulan dinamakan dengan nama haiwan laut.
3. Kemudian guru mengedarkan kertas mahjung dan brochure kepada setiap kumpulan.
4. Setiap kumpulan diminta berbincang dan menyusun mengikut urutan tempat yang paling ingin dilawati di atas kertas mahjung berdasarkan kepada brochure yang diberi.
5. Murid perlu menyatakan keistimewaan tempat yang paling ingin dilawati.
6. Setelah tamat perbincangan, wakil setiap kumpulan diminta membentangkan hasil perbincangan.
7. Guru berbincang bersama murid-murid tentang setiap hasil pembentangan.
|
BBM:
Brochure
Kertas majung
Nilai:
Kerjasama, berani, taat
KBT:
Perbincangan
|
Langkah 3
(± 15 minit)
|
Percutian Di Pulau Redang (rujuk lampiran A)
Perkataan yang dihitamkan:
1. Masih
2. Telah
3. Hendak
4. Sudah
5. Akan
|
1. Guru meminta murid-murid meneliti sekali lagi petikan teks.
2. Murid diminta menyebut semua perkataan yang digariskan yang terdapat dalam teks tersebut.
3. Guru menjelaskan bahawa perkataan-perkataan tersebut adalah kata bantu.
4. Guru menerangkan secara ringkas tentang kata bantu dengan menggunakan ‘slide’ powerpoint.
5. Guru kemudian meminta murid-murid membina ayat tunggal dengan menggunakan kata bantu yang terdapat dalam teks.
|
BBM:
Teks Percutian Di Pulau Redang, Slide Powerpoint
Bacaan Akaliah
KBT:
Perbincangan
Nilai:
Berani, taat, prihatin
|
Penutup
(± 5 minit)
|
Rumusan Isi Pelajaran:
1. Apakah nama tempat yang menarik di Perlis?
2. Apakah nama tempat yang menarik di Malaysia?
3. Contoh kata bantu yang dipelajari pada hari ini?
Lagu “Cuti-cuti Malaysia” (Video lagu)
|
1. Guru dan murid-murid sama-sama merumuskan isi pelajaran yang dipelajari pada hari ini secara soal jawab.
2. Guru menggalakkan pelajar bercuti di dalam negara apabila cuti sekolah tiba.
3. Seterusnya guru dan murid-murid sama-sama menyanyikan lagu Cuti-cuti Malaysia.
|
Soal jawab
Nilai: kesyukuran
BBM:
Video lagu “Cuti-cuti Malaysia”
|
Aktiviti Susulan:
Murid-murid diminta untuk membuat karangan sepanjang 50 patah perkataan tentang “Percutian Saya Dengan keluarga” di dalam buku latihan masing-masing.
Catatan Refleksi Guru Pelatih:
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ulasan Guru Pembimbing /Pensyarah:
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment